Στο παρόν άρθρο, εξετάζουμε τα έξοδα ενός αυτόνομου website ανοιχτού λογισμικού, όπου έχετε την πλήρη ιδιοκτησία. Τα έξοδα για μια ιστοσελίδα ή ένα e-shop χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες:
- Τα βασικά, με απλά λόγια είναι τα απολύτως απαραίτητα για να δημοσιευτεί και να συνεχίσει να είναι διαθέσιμο στο κοινό το website μας
- Τα προαιρετικά, όπου δεν είναι απαραίτητα για την λειτουργία της ιστοσελίδας ή του e-shop μας
Βασικά έξοδα
Εν συντομία, τα βασικά έξοδα για να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει μια ιστοσελίδα σε κάθε περίπτωση, είναι τα εξής:
- Κατασκευή ιστοσελίδας ή e-shop – εφάπαξ πληρωμή
- Φιλοξενία (το λεγόμενο hosting) – επαναλαμβανόμενη πληρωμή μικρού κόστους
- Όνομα χώρου (domain name δηλαδή website.gr, website.com κτλ.) – επαναλαμβανόμενη πληρωμή πολύ μικρού κόστους
Τα παραπάνω είναι αρκετά για να τεθεί οποιοδήποτε website σε πλήρη λειτουργία γενικά στο διαδίκτυο διεθνώς. Σχετικά με το κόστος συνεργασίας με εμάς, δείτε ενδεικτικές τιμές στον τιμοκατάλογο της σελίδας μας και ενημερωθείτε για το κατά προσέγγιση κόστος σύμφωνα με τις δικές σας ανάγκες.
Κόστος κατασκευής
Η κατασκευή μιας ιστοσελίδας ξεκινά από 550€ και ενός ηλεκτρονικού καταστήματος από τα 850€. Η αύξηση του κόστους εξαρτάται από τις ώρες που θα απαιτηθούν για την ολοκλήρωση του website. Οι αρχικές αυτές τιμές αφορούν την κατασκευή website με βασικές λειτουργίες, τις βασικές ώρες επικοινωνίας που θα χρειαστούν κατά την διαδικασία και την βασική εκπαίδευση. Ένας καλός τρόπος να μειώσετε το κόστος κατασκευής είναι έχετε κάνει σωστή προετοιμασία. Κάνοντας μια έρευνα ανταγωνισμού και συλλέγοντας από πριν τα δεδομένα σας (εικόνες, κείμενα, απαιτήσεις), βοηθάτε την διαδικασία να εξελιχθεί γρηγορότερα. Επίσης, υπάρχει πάντα η δυνατότητα προσθήκης επιπλέον λειτουργιών στο μέλλον, επομένως μπορείτε να κρατήσετε χαμηλά το budget κατασκευής και να προσθέσετε στο μέλλον τυχόν βελτιστοποιήσεις που θα θέλατε.
Φιλοξενία
Το κόστος φιλοξενίας διεθνώς βασίζεται κυρίως σε 4 τομείς:
- α) Τοποθεσία server
- β) ταχύτητα server
- γ) χώρος στον server
- δ) επισκεψιμότητα
Αναλόγως τα παραπάνω χαρακτηριστικά το κόστος αυξάνεται. Αρκεί να σημειώσουμε ότι η φιλοξενία στην Ελλάδα (για καλύτερα αποτελέσματα στην Google), έναντι της Γερμανίας, είναι πολλαπλάσια. Πολλές εταιρείες παροχής φιλοξενίας προτιμούν χώρες όπως η Γερμανία και η Σουηδία για την φιλοξενία των server τους, λόγω χαμηλού κόστους. Εάν το website σας απευθύνεται σε κοινό στην Ελλάδα, προτείνουμε να επιλέξετε μια εταιρεία που διατηρεί τους server της στην Ελλάδα. Τα πλάνα ξεκινούν από λίγα ευρώ κάθε μήνα για μικρές ιστοσελίδες και μικρά e-shop, ενώ φτάνουν έως και 3ψήφιο αριθμό για τεράστια project. Συνήθως, μια “γρήγορη” και αξιόπιστη φιλοξενία στην Ελλάδα ξεκινά από περίπου 15€ ανά μήνα για πολύ μικρά project.
Domain name
Το domain name έχει αμελητέο κόστος για οποιαδήποτε ευρωπαική χώρα (π.χ. website.gr, website.eu, κτλ.) και δεν ξεπερνά συνήθως τα 12.5€/έτος. Εξαίρεση αποτελούν τα domains με μόνο 2 χαρακτήρες ή με σπάνιες καταλήξεις, που συνήθως επιλέγονται για πολύ ιδιαίτερες περιπτώσεις.
Προαιρετικά έξοδα
Για την διαχείριση μιας ιστοσελίδας δεν υπάρχουν κρυφά κόστη ή επιπλέον έξοδα. Τα μόνα πάγια έξοδα σας θα είναι η φιλοξενία και το domain name. Εάν εφαρμόζετε μόνοι σας τις αλλαγές που θέλετε, το κόστος διαχείρισης είναι πραγματικά μηδενικό. Παρόλα αυτά, μια ιστοσελίδα ενδεχομένως να χρειαστεί αναβαθμίσεις ή επίλυση προβλημάτων που θα προκύψουν από το πέρασμα του χρόνου. Για παράδειγμα, όπως τα κινητά μας και οι υπολογιστές μας λαμβάνουν συχνές αναβαθμίσεις για την ομαλή λειτουργία τους και την εκσυγχρόνηση τους, έτσι και μια ιστοσελίδα χρειάζεται αναβαθμίσεις για την συντήρησης της ασφάλειας και της ομαλής λειτουργίας της. Συστήνουμε ανεπιφύλακτα οι αναβαθμίσεις να είναι συχνές, ιδιαιτέρως σε e-shop όπου υπάρχουν συναλλαγές και συστήματα πληρωμών. Αντιθέτως, στις απλές ιστοσελίδες χωρίς πρόσθετες λειτουργίες, οι απαιτήσεις είναι μικρότερες. Εάν δεν προκύψει κάποιο επείγον ζήτημα ασφαλείας η αλήθεια είναι ότι δεν είναι απαραίτητα τα συχνά updates. Ενδεικτικά, για απλές ιστοσελίδες 1 φορά το εξάμηνο είναι συνήθως αρκετή.
Διαχείριση και αλλαγές
Η διαχείριση και η εφαρμογή αλλαγών δεν έχει προαπαιτούμενο κόστος και εξαρτάται καθαρά από τις επιθυμίες και ικανότητες του εκάστοτε ιδιοκτήτη. Εάν όλες οι αλλαγές γίνονται από τον ιδιοκτήτη, τότε το κόστος είναι πραγματικά μηδενικό. Προαπαιτούμενο για να μπορέσετε να διαχειριστείτε την ιστοσελίδα σας είναι η εταιρεία που συνεργάζεστε να σας παρέχει κωδικούς διαχείρισης και βασική εκπαίδευση. Οι καλύτερες εταιρείες του χώρου (όπως εμείς, αλλά ας μην περιαυτολογούμε), θα φροντίσουν να σας προμηθεύσουν και με ένα έγγραφο οδηγιών διαχείρισης.
Παρόλα αυτά, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες επιλέγουν τρίτες εταιρείες για να εφαρμόσουν απαιτητικές αλλαγές, είτε λόγω έλλειψης χρόνου, είτε λόγω μη επιθυμίας ενασχόλησης με τις εργασίες διαχείρισης. Το κόστος για αυτές τις εργασίες είναι είτε μηνιαίο λόγω συνεχούς συνεργασίας, είτε μεμονωμένο. Συνήθως ελάχιστες ώρες ή μερικά λεπτά είναι αρκετά για την εφαρμογή απαιτητικών ή απλών αλλαγών αντίστοιχα.
Στα έξοδα υποστήριξης, αλλαγών και διαχείρισης δεν περιλαμβάνονται και όλες οι επιπλέον λειτουργίες που ενδεχομένως να χρειαστείτε στο μέλλον.
Συντήρηση και υποστήριξη
Το κόστος συντήρησης για την ομαλή λειτουργία μιας ιστοσελίδας, είναι ανάλογο με το μέγεθος και την συχνότητα των αναβαθμίσεων. Δηλαδή πόσες πρόσθετες λειτουργίες έχει και πόσο συχνά επιλέγετε να πραγματοποιείτε τις αναβαθμίσεις. Ενδεικτικά, για μια μικρή εταιρική ιστοσελίδα, η αναβάθμιση διαρκεί περίπου 2 εργάσιμες ώρες συνολικά, όπου αντιστοιχούν στο κόστος παροχής βοήθειας και αλλαγών. Με τις περισσότερες εταιρείες κατασκευής ιστοσελίδων μπορείτε να συνεργαστείτε με 2 τρόπους. Ο πρώτος τρόπος είναι να επιλέξετε κάποια μηνιαία πλάνα υποστήριξης όπου οι αναβαθμίσεις πραγματοποιούνται από τους προγραμματιστές σας αυθημερόν, την ίδια μέρα που γίνονται διαθέσιμες οι αναβαθμίσεις. Ο δεύτερος τρόπος είναι να μην έχετε κάποιο πλάνο, και να πραγματοποιείτε συνολικά τις αλλαγές σας κάθε Χ μήνες (π.χ. κάθε 6 μήνες).
Διαφήμιση, προώθηση και Social Media
Τα τελευταία προαιρετικά έξοδα αποτελούν η διαφήμιση και η προώθηση.
Η διαφήμιση μιας ιστοσελίδας ή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος δεν έχει ελάχιστο ή μέγιστο όριο. Εξαρτάται καθαρά από το budget της εκάστοτε εταιρείας και τα ποσά που είναι διαθέσιμα για marketing. Το μέγεθος του ποσού, θα καθορίσει την κατάταξη μεταξύ των διαφημιζόμενων, καθώς και την χρονική διάρκεια της καμπάνιας, καθώς είναι ανταποδοτική (δηλαδή το budget μειώνεται όσο αυξάνονται οι επισκέψεις).
Αντιθέτως, για την προώθηση μέσω SEO (βελτιστοποίηση αναζήτησης), παρότι το κόστος εξαρτάται και πάλι από το budget, ο ανταγωνισμός δεν είναι άμεσος. Για τον λόγο αυτό τα αποτελέσματα δεν είναι άμεσα ορατά, με αποτέλεσμα να χρειάζεται περισσότερη μεθοδικότητα και μεγαλύτερη επένδυση.